5 db országos tervpályázat folyt le sikeresen:
ötletpályázat
- Budapest, XIV., Múzeumi negyed
- Sopron Zsinagóga hasznosítása
országos nyílt pályázat
- Debrecen, Intermodális Közösségi Közlekedési Központ
- Budapest, MNSK Velodrom
kétfordulós meghívásos pályázat
- Őrmező, Intermodális Közlekedési csomópont (2012-ben indult)
2 db ötletek gyűjtésére irányuló pályázat folyt le, melyek – észrevételeink, segítő szándékunk ellenére - egyedi rend szerint bonyolódtak
5 db tervpályázattal kapcsolatban történtek egyeztetések, levelezések, melyeket a kiíró visszavont, vagy az előkészítés megszakadt (Budapest XIII. Dagály Fürdő, MVH épület, Mikszáth tér, Érd óvoda, Badacsonytomaj Balaton-kapuja)
2 db diákoknak meghirdetett tervpályázatot véleményeztünk (Kingspan, Budapest Római part)
Statisztikai adatok az elmúlt évek pályázatairól:
2005. Budapest: 26 Vidék: 41 Összesen: 67
2006. Budapest: 13 Vidék: 33 Összesen: 46
2007. Budapest: 9 Vidék: 14 Összesen: 23
2008. Budapest: 8 Vidék: 12 Összesen: 20
2009. Budapest: 5 Vidék: 9 Összesen: 14
2010. Budapest: 4 Vidék: 1 Összesen: 5
2011. Budapest 4 Vidék: 2 Összesen: 6
2012. Budapest 8 Vidék: 2 Összesen: 10
2013. Budapest: 3 Vidék: 4 Összesen: 7
A tervpályázatok száma továbbra is nagyon kevés, lényeges változás nem történt.
A MÉK tervpályázatokhoz általánosan kapcsolódó munkája:
A MÉK Tervpályázati Munkabizottsága kidolgozta a tervpályázatok kezelését, lebonyolítását segítő online rendszert, mely megkönnyíti a pályázatok kiíróinak, és résztvevőinek munkáját. A rendszer lehetőséget ad arra, hogy egy honlapon keresztül letölthető legyen a pályázati kiírás (irat- és tervanyagok), a pályázó a rendszer által automatikusan generált kóddal azonosítható, ezzel a pályázat titkossága biztosított. A kérdések és a válaszok az on-line rendszeren keresztül bonyolíthatóak.
A második ütemben lehetővé szeretnénk tenni a pályázati tervek elektronikus feltölthetőségét, ez az ütem tesztelés alatt áll. A tervek kinyomtatás nélkül történő bírálatához szükséges minimális technikai hátteret meghatároztuk.
Az építészeti tervezés minimum díját meghatározó rendelethez kapcsolódva felülvizsgáltuk a tervpályázatok díjazását. Tanulmányoztuk az osztrák tervpályázati rendszert, melynek jogi alapja az osztrák kamara által kiadott tervpályázati szabvány (Wettbewerbsstandard Architektur 2010). Ezt, mint előképet felhasználva elkészült egy tervpályázati díjszabás tervezet, melyben a díjazásra fordítandó összeg a tervpályázat jellegétől, méretétől és a Kiíró által bekért munkarészektől függ. Mivel a minimum díj rendelet egy kormányhatározattal lekerült a napirendről, a tervpályázati díjszabás egyelőre kamarai ajánlás marad.
2012. év elejétől van érvényben a tervpályázatokat szabályozó új 305/2011. (XII.23.) Kormányrendelet, mely csak néhány típusú tervpályázat lefolytatását teszi lehetővé. Az ebben szereplő előírások szerinti egyszerű meghívásos tervpályázat lebonyolítására az elmúlt 2 évben még egyáltalán nem került sor. A kiírók bonyolultnak tartják ezt az eljárást, pedig a korábbi – valóban és nem csak nevében – egyszerű eljárásra továbbra is lenne igény.
2013 decemberében kidolgoztunk egy javaslatot a tervpályázati kormányrendelet módosítására, mely lehetővé tenné egyszerű meghívásos és kétfordulós tervpályázat bonyolítását, a különböző tervpályázati fajták egymásra épülését, valamint referencia pályázat lefolytatását.
A Liget Budapest Nemzetközi Építészeti Tervpályázattal kapcsolatos 305/2011. (XII.23.) tervpályázati kormányrendelet módosításának egyeztetésében részt vettünk, véleményünkre, tapasztalatunkra figyeltek. Az ez évi parlamenti választások miatt nagyobb változtatásokra most nem volt lehetőség. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban ígéretet kaptunk arra, hogy az EU-s irányelvek változása miatt még ez évben szükséges rendeletmódosításoknál visszatérünk a kamara változtatási javaslataira.
Budapest, 2014. március 13.
Kalo Emese
MÉK elnökségi tag
Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009 (IX.15.) kormányrendelet 2014. március 15-én hatályba lépő módosítása miatt megtörtént az e-építési napló tudástár aktualizálása.
MÉK Elnökségének 2014. február 6-i ülésén hozott határozatai: MÉK ELNÖKSÉGÉNEK 2014. ÉVI HATÁROZATAI (12 - 27)
Kapcsolódó anyagok:
Elnökségi tájékoztató 2014. február 6.
Elnökség és főtitkár feladatai 2014. február 6.
MÉK Elnökség feladatok szerinti felosztás 2014. február 6.
A Magyar Építész Kamara 2014. évi díjtáblázata
3/2014. (02.06.) sz.MÉK Elnökségi szakmai állásfoglalás a 266/2013. (VII.11.) Korm. rendelet egyes kérdéseiről
Az új alkalmazással tesztelheti bárki a gyakorlati illetve elméleti tudását e-építési napló témában. A gyakorló teszttel kapcsolatosan a főoldalon illetve a slide show-ban is megjelent egy rövid tájékoztató cikk.
Az alábbi kis filmmel próbát teszek. Az ÉTDR használatával
kapcsolatosan felmerülő problémákra és kérdésekre szóban, írásban
időnként nehéz segítséget, választ adni. Talán legjobb példa erre a
dokumentumok kezelése, döntéshez történő csatolása. Gondoltam készítek
egy kis bemutatófilmet, egy ún. ÉTDR Tutorialt. Hátha így emészthetőbb.
Mivel próbáról van szó, kifejezetten kérem a kollégákat, hogy ne sajnálják a kommenteket a videó alatt. Várom a visszajelzéseket arról, hogy készítsek-e még hasonlókat, milyen témában, mi nem érthető, mit emeljek ki jobban.
A bemutató Windows 7 és Firefox 25 kombinációs környezetben készült.
A videó az alábbi linken tekinthető meg:
http://vargailles.hu/epitesugy/45-dokumentumok-rendezese-az-etdr-ben
A 2013. NOVEMBER 15-I TISZTÚJÍTÓ KÜLDÖTTGYŰLÉSÉRE
A Felügyelő Bizottság munkájáról
A
2010 - 2013 évek közötti időszakban a Felügyelő bizottság összesen
mintegy 42 ülést tartott. Az ülések egy alkalom kivételével mindig
határozatképesek voltak.
Az időszakban 34 határozatot hozott, amelyeket
az illetékeseknek szükség szerint továbbított. A tapasztalt
szabálytalanságokról és szabályozatlanságokról 5 feljegyzés készült,
amelyet ugyancsak a Főtitkár és az Elnök, valamint az Elnökség részére
továbbítottunk. A küldöttgyűlési beszámolókat az első 3 évben szóban ismertettük, a 2012-es évben írásban csatoltuk a küldöttgyűlési anyaghoz az előző évi Küldöttgyűlésen elhangzott kívánság okán. A gazdálkodás vonatkozásában minden esztendőben az ADEKO Könyvelő cégnél megbízottunk személyesen vizsgálta és ellenőrizte a számlákat, a mérleget és eredmény kimutatást, utóbbit a 2011 évig hites könyvvizsgálói szakvélemény kíséretében.
A hivatal munkájáról
A főtitkár és a titkárság munkája tekintetében a FEB vizsgálati eredményei a négyéves ciklus során változatlan képet mutattak. Mind a főtitkár, mind a titkárság dolgozói a lehetőségekhez képest korrekt módon ellátták feladatukat. A FEB mindazonáltal minden egyes jelentésében hangsúlyozta a titkárság térbeli elhelyezésének, technikai ellátottságának nem kielégítő voltát.
Az Elnökség munkájáról
Az Elnökség a fenti időszak alatt elsősorban a gazdálkodás terén mutathat fel jelentős eredményeket, nevezetesen, egyfelől a gazdálkodás szakszerűsége az elmúlt ciklusokban tapasztalható helyzethez képest jelentősen javult, másfelől a T. Küldöttgyűlés által jóváhagyott költségvetések főbb számait betartották.
A MÉK költségvetésének több mint felét pályázatokból és a törvényességi felügyeletet ellátó minisztériumtól kapott pénzekkel egészítették ki, amellyel biztosították a MÉK zavartalan működését.
Mindazonáltal a gazdálkodás ilyen módon történő stabilizálásának komoly hátrányai voltak. Egyfelől utófinanszírozott projektek esetén likviditási gondok keletkeztek, másfelől a megkapott pénzek miatt a Kamara a jogszabályi egyeztetések során kiszolgáltatott helyzetbe került.
Ezzel áttértünk az Elnökség munkájának legvitathatóbb területére, nevezetesen a Kormányzati szervekkel való együttműködés, ennek során a MÉK érdekérvényesítési képességének területére. A FEB számos esetben bizonyítottnak látja, hogy a MÉK részéről megfelelően előkészített és tartalmilag kifogástalan egyeztetési szövegekből éppen a leglényegesebb legfontosabb, az építészek és az építészet érdekeit legjobban képviselő fogalmak és kifejezések maradtak el. Így e munka hatékonysága a ráfordítás mértékének magas szintje ellenére, egyáltalán nem mondható kielégítőnek.
Az Elnökség munkája során ugyanakkor jónéhány – a FEB jelentésekben minden esetben megemlített - esetekben sem az Alapszabályt, sem a törvény bizonyos rendelkezéseit nem vette figyelembe. Ez véleményünk szerint rendkívül nehéz és jogilag kezelhetetlen helyzetet eredményezett.
Végezetül meg kell említeni a FEB által ciklusokon keresztül hangoztatott hiányt, egy jövőképen alakuló konszenzusos stratégia hiányát, amelynek következtében a Kamara az egyeztetéseknél rendkívüli hátrányban van.
A tagozatok munkájáról
A tagozatok a MÉK szerveinek - az Etikai-Fegyelmi Bizottságon kívül – legsikeresebb részei igen hatékony és szakmailag magas szintű munkát végeztek. A jogszabályi egyeztetések során sokszor erejükön és hatáskörükön felül igyekeztek szakmai érdekeiket messzemenően képviselni, jóllehet e tekintetben a hatékonyságuk a fentiekkel azonos. Ezzel összefüggésben a FEB ismételten felveti az Építész Tagozat hiányának kérdését, mivel így a tagozatokat megillető jogosultságokkal az építészet nem rendelkezik és így a speciális tagozati érdekek érvényesítése nem lehetséges.
Ezzel a Felügyelő Bizottság kötelezettségének eleget tett, tagjai és elnöke a választás ellenőrzésével megköszöni a Küldöttgyűlés bizalmát.
Budapest, 2013. november 08.
a FEB nevében
Kampis Miklós
Kedves Kollégák!
A beérkezett kérdések, észrevételek alapján mintegy 10 oldallal bővült az ÉTDR GYIK. http://www.e-epites.hu/etdr/letoltes
Az Etikai-fegyelmi Bizottság összetétele:
Elnök: Szalay Tihamér
Tagok:
Bajkai Gábor
B. Szabó Veronika
Domonkos Ádám
Fábián László
Gráf Ottó
Müller Mária
Puskás Péter
A Bizottság összetétele 12 éve szinte változatlan.
A MÉK Alapszabálya szerint az Etikai-fegyelmi Bizottság feladata:
- lefolytatja a másodfokú etikai-fegyelmi eljárást
- küldöttgyűlés elé terjeszti az Etikai-fegyelmi Szabályzatot, illetve annak módosítását
A másodfokú etikai-fegyelmi eljárások:
A Bizottság e feladatainak ellátása érdekében az elmúlt négy év folyamán átlagosan kéthetente ülésezett (kivéve a kamarai szüneteket), összesen 90 alkalommal, és 323 határozatot hozott.
Az elmúlt négy év alatt a bizottság tagjai nagyon felelősségteljesen részt vettek az üléseken, hiányzások miatti határozatképtelenség nem fordult elő. A négy év alatt az etikai ügyek éves száma lényegesen nem változott.
A négy év alatt a Bizottság 85 ügyben hozott lezáró határozatot, a panaszolt vétségek:
- jogosulatlan tervezés 8 ügyben
- hibás tervezői teljesítés 28 ügyben
- szerzőség megsértése 28 ügyben
- egyéb 21 ügyben
A Bizottság 29 esetben volt kénytelen jogerős elmarasztaló határozatot hozni.
Etikai-fegyelmi Szabályzat
Két alkalommal történt jelentős módosítása a Szabályzatnak. Első alkalommal a Kamarai Törvény által meghatározott, igen bonyolult és megkötött fegyelmi eljárás keretein belül sikerült megtalálni a legoptimálisabb és legegyszerűbb kamarai szabályozást. Ezt követően -̶̶ összefogva a területi kamarákkal és a Magyar Mérnöki Kamarával -̶̶ , sok egyeztetés után sikerült elérni, hogy előterjesztésünknek megfelelően módosításra került a Kamarai Törvény, mely már lehetővé tette az építész szakma sajátosságára formált, egyszerű fegyelmi eljárási rend kidolgozását. Tíz hónapja dolgoznak megelégedéssel az első és másodfokú bizottságok az új eljárásrend szerint.
Az új Szabályzat Etikai Kódex része is tömör, áttekinthető lett. Azonban kidolgoztunk hozzá egy szabályokat magyarázó, értelmező részt is, amely segíti a tagságot és az eljáró bizottságokat is a kódex használatában.
Költséghatékonyság
Az etikai eljárások a kamarák legköltségesebb tevékenységei. Ezen a helyzeten segít egyrészt, hogy az eljárásrend egyszerűsítésével csökkentek a költségek, másrészt, hogy a területekkel egyetértésben kialakításra került egy olyan eljárási díj rendszer, amely, ha nem is teljes mértékben, de már számottevően kompenzálja a ráfordítások költségeit.
Eredményesség
A Bizottság eredményes munkájának egyik mérőeszköze, hogy határozatunkat hányan támadják meg, és a bíróságok milyen módon értékelik döntésünket.
A munkát erős jogi segítséggel végezzük. A tizenkét év tapasztalatának, az egyszerűsödő eljárási rendnek és az ebből adódó kevesebb hibázási lehetőségnek, valamint a jogi segítségnek köszönhető, hogy a fegyelmi ügyek miatt évente átlagosan indult 15-20 bírósági eljárás szinte száz százalékban jogerősen a MÉK nyertességével végződött.
Ügyintézés
Munkánk jelentős költségét az iratanyagok másolása jelentette, ami egy ügy esetében több ezer másolt oldalt is jelenthetett. Az elmúlt négy évben a Bizottság átállt a teljes digitális iratkezelésre. A beérkezett iratok beszkennelésre, majd egy szerverre kerülnek, ahonnan minden bizottsági tagnak azonnal hozzáférhetővé válnak, megtakarítva a másolási munka felesleges emberi erőforrásait és anyagi következményeit.
Tagfelvételi vizsga
Kidolgoztuk a kamarai tag etikus viselkedési normáit megismertető kamarai tagfelvételi vizsga tananyagát. A vizsgakérdések kialakításánál nem a lexikális tudást kívántuk ellenőrizni, hanem valóságos élethelyzeteket vázoltunk fel, amelyekre a vizsgázónak etikus viselkedési válaszokat kellett adnia.
Együttműködés az első fokú bizottságokkal.
Korábban minden területi kamara bevonásával un. Etikai fórumokat tartottunk. A nagy létszám lehetetlenné tette a hatékony és eredményes munkavégzést. Ezért kialakítottunk egy olyan munkamódszert, amelyben Bizottságunk személyesen keresett fel egy-egy területet, ahova meghívta a környező 2-3-4 kamara bizottságait. A szűkebb körben lehetőség nyílt a területek problémáinak megvitatására, a hatékonyabb munkavégzésre.
A területi bizottságok rendszeresen kérik ki Bizottságunk véleményét, állásfoglalását.
A legfontosabb azonban az -̶̶ és e nélkül eredményes és hatékony munkát nem tudtunk volna végezni - , hogy a tagság bizalma megteremtődött a Bizottságunk munkájával kapcsolatban, a tagok elfogadják döntéseinket, bíznak pártatlanságunkban és ítélőképességünkben, szükségesnek látják szolgálatunkat.
Budapest, 2013. 10. 22.
Szalay Tihamér
MÉK Etikai-fegyelmi Bizottság elnök
Kedves Kollégák !
Felhívom a figyelmeteket, hogy új, jelentősen bővített és átstrukturált GYIK került ki a http://www.e-epites.hu/etdr/letoltes oldalra.
Erősen javaslom megnézni, átnézni, átolvasgatni mindenkinek, aki az ÉTDR-t használja. Valószínűleg mindenki talál benne valamit, ami hasznos és új számára.
Új szerkezete (fejezetpontokba történő szervezése) és a színek
alkalmazása reményeim szerint jobban segít eligazodni az egyes
témakörökben, átlátni a felmerülő kérdések természetrajzát.
Tisztelettel:
Varga Illés Levente
ÉTDR szakértő
PDKS elitbahis http://www.escortbayanlariz.net http://www.sahipleniyorum.com elitbet giriş elitbet giriş casibom giriş PDKS https://haberler07.com